Fenntartható forrásból származó alapanyagok
A parfümipar fenntarthatóságának pillére, hogy az alapanyagok fenntartható és megbízható forrásból származzanak. Tradicionálisan a parfümök alapját növényi és állati eredetű összetevők képezték. Azonban ezeknek az alapanyagoknak a beszerzése kérdéseket vet fel a biodiverzitásra, az ökoszisztémákra és a vadvilágra nézve.
Az iparág egyre inkább fordul a fenntarthatóbb alternatívák felé. Például a növényi alapanyagok esetében a fenntartható termesztési módszerek, például az ökológiai gazdálkodás és a közösségi kereskedelem előtérbe kerültek. Az állati eredetű összetevők helyett a parfümkészítők egyre gyakrabban használnak szintetikus vagy vegán alternatívákat. Sőt, bizonyos szabályozások szerint kötelező az állati eredetű összetevőktől megszabadulni, ami gyakran ahhoz is vezet, hogy az illat némileg megváltozik. Erről a jelenségről már egy korábbi cikkünkben megemlékeztünk, de ilyen fenntartható forrásból származó alapanyagokat használ például Giorgio Armanitól a Acqua di Gio újraértelmezése, vagy a Sí Intense.
Környezetbarát gyártási folyamatok
A fenntartható parfümgyártásnak nemcsak az alapanyagok kiválasztásában kell figyelembe venni a környezeti hatásokat, hanem a gyártási folyamatok során is. A parfümök előállítása hagyományosan energiaigényes és vegyszer-alapú, azonban egyre több vállalat törekszik környezetbarát technológiák alkalmazására.
Ezek közé tartoznak például az energiahatékony gyártási folyamatok, az újrahasznosított csomagolóanyagok alkalmazása és a vízfelhasználás optimalizálása. A környezetbarát márkák törekszenek arra is, hogy minimalizálják a káros vegyi anyagok használatát és csökkentsék a hulladéktermelést. A Lancome La vie est belle parfümjét például 100%-ban megújuló energiaforrásokon működő gyárban készítik.
Csomagolás és újrahasznosítás
A parfümök csomagolása is fontos szerepet játszik, amikor fenntarthatóságról beszélünk. A hagyományosan elegáns és igényes csomagolások gyakran rengeteg műanyag felhasználásával járnak, ipari mennyiségű hulladék keletkezik, amelynek a tárolása (vagy éppen eldobálása) természetkárosításhoz vezethet. Szerencsére a környezetbarát vállalatok egyre inkább újra gondolják a csomagolási megoldásaikat.
Egyes parfümgyártók már áttértek újrahasznosítható, újrahasználható vagy biológiailag lebomló csomagolásra. Ezen felül néhány márka csökkenti a csomagolás méretét vagy mennyiségét, hogy minimalizálja az anyagfelhasználást. Az újrafelhasználható töltőflakonok és utántöltők is egyre elterjedtebbek, lehetővé téve a fogyasztók számára, hogy feltöltsék kedvenc illataikat anélkül, hogy újabb üvegeket kelljen vásárolniuk. Ilyen üveggel rendelkezik például Mugler Alien parfümje, Giorgio Armani My Way illata, vagy az Idole a Lancome-tól. Dieseltől a D parfümöt azért emeljük ki külön, mert nem csupán újratölthető, de a csomagolásából elhagyták a celofánt és maga az üvegezés is sokkal kevesebb hulladékot használ, mint elődei. A Police To Be Green pedig nemcsak illata miatt különleges, hanem környezetbarát csomagolása miatt is, amely szinte teljes mértékben újrahasznosítható.
Az e-kereskedelem és a fenntartható beszerzés
Az e-kereskedelem egyre népszerűbbé válik a parfümök piacán is. Az online vásárlás nem csupán kényelmes és gyors lehetőséget nyújt a fogyasztóknak, de a fenntarthatóságot is elősegítheti. Az e-kereskedelem csökkentheti a szállítmányozással járó környezetkárosító hatásokat és a csomagolásokhoz kapcsolódó hulladékot is.
Továbbá a fogyasztóknak is lehetőségük van fenntarthatóbb márkákat választani, olyanokat amelyek környezettudatosságra törekednek, és például környezetbarát alapanyagokat használnak. A mai világban csak egy keresésnyire vagyunk attól, hogy megtudjuk, hogy az általunk kedvelt márkák hogyan viszonyulnak a fenntarthatósághoz.
A parfümiparban a fenntarthatóság egyre fontosabb szerepet kap. A vállalatok felismerik a környezeti kihívásokat és igyekeznek olyan megoldásokat találni, amelyek hozzájárulnak a fenntartható jövőhöz. A fenntartható alapanyagok, a zöld gyártási folyamatok, a környezetbarát csomagolás és az e-kereskedelem mind olyan területek, ahol pozitív változásokat érhetünk el.
Ahogy a fogyasztók egyre tudatosabbá válnak fenntarthatósági kérdésekben, úgy támogatják egyre inkább azokat a márkákat, amelyek elkötelezettek a fenntarthatóság iránt. Tehát tulajdonképpen saját választásainkkal mi magunk is befolyásolhatjuk a parfümipar fejlődését a fenntarthatóság irányába. A környezettudatos döntések és a párbeszéd amik hozzájárulhatnak egy olyan jövőhöz, ahol a parfümipar és a fenntarthatóság kéz a kézben járnak.